Nou Canal Salut Càncer

allloro 14 abril 2011

Què és el càncer

Les cèl·lules del cos són la unitat més bàsica de vida. S’agrupen i formen els teixits que, al seu torn, constitueixen els òrgans del cos com ara els pulmons, el fetge, etc.
Normalment les cèl·lules creixen i es divideixen per formar noves cèl·lules que el cos necessita. Quan envelleixen i moren són reemplaçades per les noves. A vegades aquest cicle es pot alterar: les cèl·lules no moren quan ho haurien de fer i alhora en van creant de noves, de manera que el cos disposa d’un excés de cèl·lules que no necessita. Aquestes cèl·lules poden formar una massa o un teixit que es denomina tumor.


Els tumors poden ser benignes o malignes:

  • Tumors benignes: no són càncer. Les seves cèl·lules no envaeixen altres parts del cos, generalment es poden treure i no solen tornar a aparèixer.
  • Tumors malignes: sí que són càncer. Les cèl·lules d’aquests tumors poden envair teixits propers o bé disseminar-se per altres parts del cos. El fet de disseminar-se des d’una part del cos a una altra s’anomena metàstasi.

Sota el nom del càncer s’engloben més de cent tipus diferents de càncer. Les principals categories són les següents:

  • Carcinoma: el càncer s’inicia a la pell o als teixits que envolten els òrgans interns.
  • Sarcoma: el càncer comença en els ossos, els cartílags, el greix, els músculs, els vasos sanguinis o en altres teixits connectius o de suport.
  • Leucèmia: s’inicia en el teixit formador de les cèl·lules sanguínies, com és la medul·la òssia, on es generen cèl·lules anormals que entren a la sang.
  • Limfoma i mieloma: aquests càncers s’inicien en els cèl·lules del sistema immunitari (de les defenses).
  • Sistema nerviós central: el càncer comença en els teixits del cervell i la medul·la espinal.

Generalment el càncer rep el nom del lloc on comença, com ara càncer de mama si comença a la mama.
En el cas que, per exemple, es produís metàstasi als ossos, el nou tumor tindria el mateix tipus de cèl·lules que el tumor on s’hagués iniciat (tumor primari). Per tant no s’anomenaria càncer d’ossos, sinó càncer de mama amb metàstasi òssia.

Alguns càncers es poden evitar, i la salut en general pot millorar si s’adopten hàbits de vida saludables. S’estima de entre 5 i 7 casos de cada 10 estan relacionats amb certs factors de risc vinculats a l’estil de vida.

http://www20.gencat.cat/portal/site/cancer

Deixa el teu comentari